اهمیت دکور کافه ها و رستوران ها و نکات طراحی داخلی

امروزه با رشد روز افزون تعداد کافی شاپ ها و رستوران های کلان شهر ها، بازار کاری این صنف به شدت رقابتی شده است. مخاطبان این مجموعه ها از قشرهای مختلف جامعه هستند و برای هر قشر گروهی از انتخاب ها وجود دارد. با پیشرفت سرعت حمل و نقل های شهری مشتریان این مجموعه ها دیگر به محدوده ی اطراف آن محدود نمی شوند، به صورتی که گاها کافه ها یا رستوران هایی مشاهده می شود که مشتریان برای استفاده از خدمات و محیط آن مجموعه  مسیرهای طولانی را طی می کنند.

در گذشته کیفیت غذا یا نوشیدنی ارائه شده مهم ترین فاکتور برای پر مشتری بودن هر مجموعه در نظر گرفته می شد. اما امروزه فاکتوری دیگر رقیب بی چون و چرای کیفیت خدمات شده است؛ محیط مجموعه و دکور کافه یا رستوران

cafe

مشتریان دیگر فقط به دنبال غذا یا نوشیدنی نیستند. آن ها به محیطی برای گذراندن وقت با دوستان یا خانواده یا گاها به تنهایی نیاز دارند. اینجاست که خدمات جانبی کافه ها و رستوران ها خود را جلوه می دهند. از فاکتور های کوچک مانند وای فای و سرویس میز تا فاکتورهای پر جلوه مانند محیط و دکور کافه. هم اکنون بیشتر قشر جوان از کافه ها و رستوران ها استفاده می کنند. این باعث شده تا کافه ها و رستوران ها بخش زیادی از بودجه خود را بر روی دکور و محیط هزینه کنند. هر مجموعه ای که می خواهد در این بازار حرفی برای گفتن داشته باشد نیز باید از قائده ذکر شده پیروی کند.

به سراغ بحث اصلی این مقاله می رویم. اهمیت دکور کافه و دیزاین رستوران را می توان به سه بخش تقسیم می کرد. (لطفا به این موضوع دقت کنید که فرض مقاله این است که شما وسایلی مانند میز و صندلی و دیگر لوازم حیاتی را تهیه کرده اید یا از قبل دارید و اکنون قصد دکوراسیون و دیزاین دارید)

bas

برندینگ مجموعه

برندینگ به معنای هویت سازی برای مجموعه می باشد. برای این کار کافه ها و رستوران ها معمولا از ساین ها، لوگو و نمادهای اختصاصی خود استفاده می کنند و این باعث می شود که آن مجموعه در ذهن مشتری باقی بماند. به طور مثال کمتر کسی پیدا می شود که اهل کافه و رستوران نشینی باشد و ساین کافه لمیز و یا  مجموعه رستوران های بوف را در ذهن نداشته باشد. (در اینجا کیفیت اصلا مطرح نیست و صرفا بحث در باره برندینگ است). یا مثل پیغام خوش آمدگویی خودکاری که کمی طنزآمیز است و در هنگام ورود و خروج مشتریان در بعضی از مجموعه ها پخش می شود و مدت طولانی در ذهن آن ها باقی می ماند. از نظر ما، یک ساین کافه ی خوب باید هم نام مجموعه را به مشتری انتقال بدهد و هم نمادی از هویت و تم کلی کافه یا رستوران باشد و با دکور کافه همخوانی داشته باشد. ما به شما  این محصولات هابیز را برای برندینگ پیشنهاد می کنیم.

lighting-importance

نور پردازی

از نظر طراحان دکوراسیون داخلی، نورپردازی مهمترین کاریست که بعد از خرید وسایل کافه باید انجام شود. بله! نورپردازی! عاملی که معمولا توسط صاحبان کافه ها و رستوران ها دسته کم گرفته می شود. شما برای این کار اول باید تم کلی کافه یا رستوران خود را در نظر بگیرید.

کافه ها معمولا محیطی کم نور دارند. بنا براین منطقی است که از وسایلی استفاده کنند که در نور کم توجه مخاطب را به خود جلب می کنند. در چنین محیطی شما زمینه این را فراهم می کنید که توجه مشتری به چیزی جلب شود که شما می خواهید. مانند یک بورد نوری که قیمت و ویژگی های محصولی که دوست دارید فروش بیشتری داشته باشد، بر روی آن نوشته شده باشد؛ چون آن محصول مختص به مجموعه شماست یا سود آوری بیشتری دارد. با این کار شما حواس مشتری که به مجموعه تان وارد شده را بر روی محصول مورد نظرتان معطوف می کنید و این مطمئنا افزایش فروش آن  را در پی خواهد داشت. به طور مثال محصولات زیر را ببینید و آن ها را در محیط کافه خود تصور کنید.

در نقطه مقابل رستوران ها معمولا محیطی پر نور دارند. پس برای جلب توجه شما نمی توانید فقط به نورانی بودن شیئ بسنده کنید. در حقیقت در اینجا فاکتور نور کم اهمیت نمی شود بلکه برای جلب توجه بیشتر شما باید از ترکیبی  از نور و سایز استفاده کنید. شاید در مثال کافه ها یک بورد کوچک 20*20 توجه را به خوبی جلب می کرد اما در این مثال باید از ترکیب نور و یک سایز 50*20 (به طور مثال ) استفاده شود تا بازدهی مناسب  داشته باشد. فاکتور نور در هیچ حالتی کم اهمیت نمی شود چون به هر حال بینایی انسان به سمت اجسام نورانی و رنگی معطوف می شود (حتی در محیط هایی که نور کافی وجود داشته باشد).

vasdas

تاثیر رنگ ها

رنگ ها از عواملی هستند که قدرت نفوذ روانی بسیار بالایی دارند. شما می توانید با استفاده از عامل رنگ بهترین حس را برای مشتری ایجاد کنید و بالعکس اگر از رنگ های نادرست استفاده کنید ممکن است تأثیر منفی بر رضایت مشتری بگذارید. پس بسیار مهم است که با دانش و مطالعه قبلی از رنگ ها در دکور کافه و رستوران خود کمک بگیرید. شاید اکنون برایتان سوال باشد که ذهن ما به چه رنگ هایی واکنش بیشتری نشان می دهد؟

زرد: مغز انسان رنگ زرد را 1.42 بار سریع تر از دیگر رنگ ها تشخیص  می دهد. به همین دلیل است که در ساخت لامپ چراغ راهنما ماشین ها از رنگ زرد استفاده می کنند. با توجه به این موضوع احتمالا رنگ بعدی را به راحتی حدس می زنید. البته باید مراقب بود تا از این رنگ زیاد در محیط استفاده نشوند و به نوعی این رنگ ملکه باشد. یعنی در یک نقطه یا نهایتا دو نقطه از کافه یا رستوران از رنگ زرد استفاده شود. (باور کنید دلایل زیادی برای این امر وجود دارد که حتی نیاز یا علاقه ای به دانستن آن ها ندارید، صرفا از این نتیجه استفاده کنید)

قرمز: رنگ قرمز هم از قائده بالا (البته با ضریب تشخیص اندکی کمتر) پیروی می کند. مسئله این است که قرمز توجه را جلب می کند و آن را نگه می دارد در حالی که رنگ زرد توجه را جلب می کند ولی  مدت زیادی حواس را به خود معطوف نگه نمی دارد.

رنگ های نئونی یا فلورسنت این رنگ ها به دلیل نور دهی که از خود دارند توجه را سریعا به خود جلب می کنند، البته این ترفند بر روی افراد مسن کمتر جواب می دهد، در حالی که به دلیل ساختار مغز در جوانی، توجه جوانان به راحتی و سریعا به این نوع رنگ ها و البته بوردهایی که از این رنگ ها استفاده می کنند جلب می شود. شما می توانید از بوردهای نوری زیر که همه ی آن ها به نورها و رنگ های فلورسنت مجهز هستند، استفاده کنید و عبارات یا عکس های مورد نظر و یا حتی بخش کوچکی از منوی ویژه خود را به مشتریان نمایش دهید.

وسایل تزیینی

برای تبیین این بخش از یک تجربه شخصی کمک می گیریم تا موضوع قابل درک تر باشد. من اوایل امسال همراه با جمعی از دوستان به کافه ای رفتیم. محیط کافه بسیار خوب بود و چیزی که همان ابتدا توجه ام را جلب کرد یک اسکلت فلورسنت به نام هوشنگ بود که درگوشه ای از کافه خودنمایی می کرد. ما در جمع خود صحبت های طنزآمیزی  در رابطه با مجسمه کردیم و نکته جالب اینجاست که هنوز هم این شوخی های لفظی درباره هوشنگ وجود دارد. اسکلت به خودی خود سطح رضایت مندی ما از کافه را بالا نمی برد اما یک وسیله تزیینی جالب بود که باعث شد تا ما از محیط کافه لذت بیشتری ببریم.

نکته اصلی در استفاده از وسایل تزیینی نیز همین است؛ جسم تزیینی به خودی خود باعث رضایت مشتری نمی شود، اما باعث می شود که محیط کافه یا رستوران صمیمانه تر و یا زیباتر جلوه کند و همانطور که در ابتدای بحث گفته شد، محیط و دکور کافه تاثیر بسیار به سزایی در میزان پر مشتری بودن یک مجموعه دارد. شما می توانید از بین چندین محصول تزیینی هابیز آن هایی که با تم و هویت مجموعه شما هماهنگی بیشتری دارند را انتخاب کرده و با چند تغییر کوچک محیط کافه یا رستوران خود را تا حد زیادی دلنشین کنید. همچنین برای مشاهده تمامی محصولات هابیز  اینجا کلیک کنید .